グローバルネット調査 コムスコアニュース(2011年10月~12月)

2011年12月22日
モバイル・デバイスが、SNS中毒者を増殖中。
12月22日:ヨーロッパ、モバイル、ソーシャルネットワーク、アメリカ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)よれば、スマートフォンの人気がモバイル・ソーシャル・ネットワーク成長の大きな原因になっているとレポート。2011年10月アメリカでは、スマートフォン・ユーザの64%が少なくとも1回はソーシャル・ネットワーク・サイトのアクセスしたと回答しており、5人の内2人のスマートフォン・ユーザはほとんど毎日アクセスした回答している。またEU5では、45%のスマートフォン・ユーザがソーシャル・ネットワークにアクセスしたと回答し、ほぼ4人に1人のスマートフォン・ユーザが毎日アクセスしたと回答(アブストラクト)。


Mobile Devices are Fueling the Social Addiction
DECEMBER 22, 2011POSTED IN: EUROPE, MOBILE, SOCIAL NETWORKING, U.S.
The growth in mobile social networking use can be attributed largely to the growth in popularity of smartphones. In the U.S., 64% of smartphone users accessed social networking sites at least once in October 2011, with 2 in 5 smartphone owners connecting via social networking nearly every day. In the EU5, 45% of smartphone owners accessed social networks on their mobile device during the month, with nearly 1 in 4 doing so on a near daily basis.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年12月19日
2011年10月、アメリカでは2,000万人がQRコードを使用。
12月19日:アメリカ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)、2011年10月を最終月とする過去3ヶ月平均データによれば、2,010万人の携帯電話所有者が、QRコードをスキャンするために携帯電話を使用したとレポート。
これらのユーザの内、59.4%は自宅で、44%は小売店で、26.6%は食品雑貨店でQRコードをスキャンしたと回答しており、また21.4%は職場で、11.2%は屋外または公共交通機関で、さらにほぼ10%がレストラン内でQRコードをスキャンしたと回答している(アブストラクト)。


20 Million Americans Scanned a QR Code in October
DECEMBER 19, 2011POSTED IN: MOBILE, U.S.
20.1 million mobile phone owners in the U.S. used their device to scan a QR code in the three-month average period ending October 2011.
Among these mobile users who used their phone to scan a QR code, 59.4% did so from home, while 44% did so from a retail store and 26.6% did so from a grocery store. 21.4% scanned a QR code while at work, while 11.2% did so outside or on public transportation with nearly 10% scanning a QR code while in a restaurant.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年12月16日
スマートフォン経由のソーシャル・ネットワーク・サイトへのアクセスでは、EU5ではイギリスがトップ
12月16日:ヨーロッパ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ) 2011年10月(過去3カ月平均)よれば、EU5(フランス、ドイツ、イタリア、スペイン、イギリス)では、45%を超えるスマートフォン・ユーザがソーシャル・ネットワーク/ブログ・サイトにアクセスしていたとレポート。各国を詳細に見た場合、イギリスのアクセス比率が最大で、61%のスマートフォン・ユーザがソーシャル・ネットワーク/ブログ・サイトにアクセス(アブストラクト)。


UK Has Highest Penetration of Social Networking via Smartphone in EU5
December 16, 2011
Posted in: Europe, Mobile, Social Networking
Over 45 percent of all smartphone users accessed a social networking site or blog in EU5 (France, Germany, Italy, Spain & UK) during the three month average ending October 2011. A closer look at the different markets showed that the UK has the highest penetration of social networking users, with 61 percent of all smartphone owners accessing social networks or blogs.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年11月28日
イギリスのモバイル・ユーザはより頻繁にソーシャル・ネットワークにアクセス。
11月28日:ヨーロッパ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)よれば、2011年9月イギリスでは1,700万のモバイル・ユーザがソーシャル・ネットワークやブログサイトにアクセスしていたとレポート。そのユーザ数は全携帯ユーザの35%に相当する。興味深いのはこれらのユーザの57%は毎日ソーシャル・ネットワークにアクセスしており、前年同月対比でみた場合、その成長率はソーシャル・ネットワーク全体のアクセス比率を上回っている(57% vs. 36%)。これはモバイル・プラットフォームが、高頻度のソーシャル・ネットワーク利用に貢献していることを意味している(アブストラクト)。


UK Mobile Users Access Social Networking More Frequently
NOVEMBER 28, 2011POSTED IN: EUROPE, MOBILE, SOCIAL NETWORKING
In September 2011, 17 million UK mobile users accessed social networking sites or blogs on their mobile device, representing 35 percent of the total mobile audience. More than half 57 percent of this audience reported accessing social networking sites on a daily basis. Interestingly, the growth in daily social networking use from the previous year outpaced that of mobile social networking access as a whole (57 percent vs. 36 percent), indicating that the mobile platform is proving to be conducive to very frequent social networking use.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年11月21日
iPhoneユーザは、 Andoridユーザより、アプリ経由でeコマース・サイトにアクセス。
11月21日:US
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)よれば、アメリカの消費者が携帯電話を使ってどのようにeコマースのサイトにアクセスしているか見てみると、プラットフォームを超えて様々なパターンがあるとレポート。2011年9月では全スマートフォンユーザのほぼ半数が、eコマースサイトにアクセスするためにモバイルのブラウザーを使用しており、26%がアプリケーションのみ、18%がブラウザーとアプリケーション両方を使用となっている。
iPhoneユーザの方がアプリケーション経由でeコマースサイトにアクセスしており(36%)、Androidユーザのアプリケーション経由のアクセスは24%となっている。


iPhone Users More Likely to Access Retail Content via Apps than Android Users
NOVEMBER 21, 2011POSTED IN: MOBILE, U.S.
A look at how U.S. consumers accessed retail content via their mobile phones revealed various usage patterns across platforms. Nearly half of all smartphone owners used only their mobile browser to access retail content in September 2011, with 26% using just apps and 18% using a combination of access methods.
Apple iPhone users were more likely to access retail content via apps only (36%) when compared to Android users (24%).
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年11月21日
イギリスでは、Googleサイトがブラウザー・アクセスのトップ・プロパティ。
11月21日:ヨーロッパ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)よれば、2011年9月イギリスでは、GoogleサイトはPC上で最もアクセス者が多いサイトのみならず、最大のモバイル・ウェブ・ユーザをも引き付けているとレポート。そのブラウザー経由のユーザ数はほぼ1,280万に達する。
Facebookが第2位になっており、960万以上のユーザがモバイル・ブラウザー経由でこのソーシャル・サイトを利用したことになる。


Google Sites Top Mobile Browser Property in UK
NOVEMBER 21, 2011POSTED IN: EUROPE, MOBILE, SOCIAL NETWORKING
In the UK, Google Sites was not only the most visited property for classic web users but it also attracted the most mobile web users, with nearly 12.8 million people accessing Google Sites via their mobile browser. Facebook was the second most popular site accessed via mobile browser, with over 9.6 million users engaging in social activity during September 2011.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年11月14日
米国で初!半数以上の米国モバイル・ユーザが、モバイル・メディアにアクセス
11月14日:アメリカ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)よれば、2011年9月は、アメリカのモバイル・ユーザの半数以上(50.4%)が、ブラウザー/アプリ経由、コンテンツのダウンロードを含めて、モバイル・メディアにアクセスした最初の月になったとレポート。前年同月と比較した場合、アメリカのモバイル・メディア・ユーザは、メディア・コンテンツにアクセスするために携帯電話を使用し続け、その増加率は19%、またその総数は1億1,800万に到達している(アブストラクト)。


Majority of U.S. Mobile Users Now Access Mobile Media
NOVEMBER 14, 2011POSTED IN: MOBILE, U.S.
September marked the first month when more than half (50.4%) of the total U.S. mobile audience used mobile media (which includes browsing the mobile web, accessing applications or downloading content). In the past year, the U.S. mobile media audience grew 19 percent to reach more than 118 million users as more Americans continue to utilize their phones to engage with media content.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年11月7日
EU5での利用携帯電話/インターネット接続デバイス領域において、Apple iOSがSymbianのシェアを上回る
11月07日:ヨーロッパ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)よれば、2011年8月(過去3カ月平均データ)EU5(英、仏、独、伊、西)では、9,140万人がスマートフォンを使用していたとレポート。この数字は前年から46%増加している。EU5では依然Symbianがスマートフォン市場で最大のシェアを保持しているが、利用携帯電話/インターネット接続デバイスで見た場合、Apple iOSがその利用者数を上回る結果となった。 EU5における利用携帯電話/インターネット接続デバイス領域において(フィーチャーフォンとeリーダーを除く)、iPhone、iPad、iPod Touchを含むiOSプラットフォームのシェアは、iPadやiPod Touchの人気効果で30.5%とトップとなっており、Symbianは28.7%で第2位。これに23.5%でGoogle Androidプラットフォームが続いている (アブストラクト)。


Apple iOS Surpasses Symbian in Share of Mobile Phones and Connected Devices in Use in EU5
NOVEMBER 7, 2011POSTED IN: EUROPE, MOBILE
Across the EU5, 91.4 million mobile subscribers reported using smartphones in the 3 month average ending August 2011, up 46 percent from last year. Although Symbian continues to have the largest share of the smartphone market, its audience among all mobile and connected devices in current use was recently surpassed by the Apple iOS audience. The iOS platform (including iPhones, iPads and iPod Touches) currently accounts for 30.5 percent of all mobile and connected devices in use in the EU5 (excluding feature phones and e-readers), driven by the popularity of the iPad and iPod Touch. Symbian ranks second, accounting for 28.7 percent of all devices in use, followed by the Google Android platform at 23.5 percent.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年10月24日
イギリスでは、スマートフォンユーザ5人の内1人は、店舗の場所を携帯電話で検索
10月24日:ヨーロッパ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)によれば、2011年8月イギリスにおいては、スマートフォン上での店舗/e-コマース関連の利用行動のトップは「店舗の場所を調べる」で、全スマートフォン・ユーザの20.2%がスマートフォンで店舗の場所を調べているとレポート。第2位は店舗内で「商品の写真を撮る」で全スマートフォン・ユーザの15.3%に相当する。
eコマースでのトップ10を見ると、スマートフォン・ユーザは商品やサービスを購入する前に、スマートフォンを利用しそれらの情報を収集しており、また店舗にいる時には、「友達や家族にメールを送る」が14.2%、「価格を比較する」が12.7%、「クーポンやお買得情報を探す」が(11.7%)、「商品の写真を友達や家族に送る」が8.7%となっている(アブストラクト)。


5 in 10 Top U.S. Mobile Devices Are Brew Feature Phones
OCTOBER 24, 2011POSTED IN: E-COMMERCE, EUROPE, MOBILE
In the UK, the top retail/e-commerce activity performed on a smartphone was finding a store location, with 20.2 percent of smartphone owners using the service in August 2011. 15.3 percent of all smartphone users in the UK took a picture of a product while in a store, making it the second most popular retail-related activity performed via smartphone.
Looking at the top 10 e-commerce activities, users are taking advantage of their smartphone to gather information before purchasing a product or service. Activities like contacting their friends/family via text (14.2 percent) comparing prices (12.7 percent), finding coupons or deals (11.7) and sending a picture (8.7 percent) of the product to friends/family while in the retail store.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年10月14日
イギリスでは、アップル(iPhone)が最も満足度が高い。
10月14日:ヨーロッパ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)によれば、RIM利用者が最もブランド・ロイヤルティが高いと言われているが、イギリスにおいては全携帯電話利用者の中で、アップル(iPhone)利用者が使用している携帯端末に最も満足しているとレポート。2011年7月、イギリスのすべての携帯端末メーカで、アップルがトップ10メーカ中、8.6の最も高い平均満足度を記録。これにHCTが8.13で続き、RIMは8.05で第3位にランクされている(アブストラクト)。


Apple Owners Most Satisfied in UK
OCTOBER 14, 2011POSTED IN: EUROPE, MOBILE
While RIM owners might be the most loyal, Apple owners are the most satisfied with their device among all mobile subscribers. Out of all the original equipment manufacturers (OEMs) in the UK, Apple had the highest average satisfaction rating of 8.6 in July 2011 (with 10 being the highest rating). HTC followed closely at 8.13, while RIM ranked third with an 8.05 rating.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年10月13日
アメリカでは、利用携帯端末トップ10中、5端末がBrewを搭載した携帯端末。
10月13日:アメリカ
Brew OSを所有するQualcommは、アメリカのモバイル市場におけるBrewプラットフォームでのユーザ動向調査を、PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)に依頼。そのモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)によれば、2011年5月、13歳以上のアメリカのモバイルユーザの6,560万人がBrew OSを搭載した携帯端末を使用していたとレポート。このユーザ数はアメリカのフィーチャーフォンユーザの40%に相当し、前年より20%増加している。また特記すべきは、2011年5月アメリカにおいては、利用携帯端末トップ10の内5端末がBrewプラットフォームとなっており、スマートフォンと僅差で競合している点である(アブストラクト)。


5 in 10 Top U.S. Mobile Devices Are Brew Feature Phones
OCTOBER 13, 2011POSTED IN: MOBILE, U.S.
Qualcomm recently commissioned comScore to conduct a study on the U.S. mobile audience to gain insight into the penetration of the Brew feature phone platform in the mobile market today. The study found that as of May 2011, 65.6 million U.S. mobile subscribers age 13+ were using devices running on the Brew operating system. This represents 40 percent of the feature phone user market  a 20 percent increase from the previous year. More notably, in May 2011, 5 out of the top 10 mobile devices in the U.S. were running on the Brew platform, competing head-to-head with smartphones.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年10月3日
イギリスでは、過去ブラックベリーを所有していたユーザーの69.9%は、また新たなブラックベリーを購入
10月3日:ヨーロッパ
PCインターネット視聴率、モバイル・インターネット視聴率のリーディング・カンパニーcomScore(コムスコア)のモバイル市場データMobiLens(モビレンズ)2011年7月データによれば、イギリスにおいてはRIMが携帯端末メーカーの中では最大の顧客維持率(69.9%)を有しているとレポート。それにAppleが65.5%で続いている。またHTCも顧客満足度も高く顧客維持率では第3位になっており、48.1%がHTCの携帯端末を使い続けている(アブストラクト)。


69.9% of Former BlackBerry Owners Switched for Another RIM Phone in UK
OCTOBER 3, 2011POSTED IN: EUROPE, MOBILE
For the UK market in July, RIM had the highest retention rate (69.9 percent) among original equipment manufacturers (OEMs), followed by Apple with 65.5 percent. HTC mobile subscribers were also among the most satisfied with their devices, ranking third in terms of retention rate, as the majority (48.1 percent) remained loyal to the brand.
[ comScore Data Mine から引用 ]

2011年7月~9月のコムスコアニュースはこちらを参照ください

Share |